I samarbete med Clandestino Festival
Emahoy Tsegue-Mariam Guebrou är en pianist, kompositör och nunna född 1923. Hennes luftiga musik blandar västerländskt klassiskt med skalor och rytmik från Etiopien.
Det var som student i Schweiz hon för första gången hörde en pianokonsert av Beethoven. Upplevelsen var så intensiv att hon återvände hem till Addis Abeba, fast besluten att leva sitt liv i musikens tjänst. När en möjlighet att studera på konservatorium i Storbritannien stoppades av självaste kejsaren Haile Selassie, var det som att dörren till det liv hon såg framför sig slog igen lika plötsligt som den öppnats: Emahoy gick in i en depression. Hon var nära att svälta sig själv till döds och drog sig undan, in i religionen. Den stillsamt magiska musik som hon ändå skrivit under alla sina år som nunna, utan någon egentlig publik, hade sannolikt varit bortglömd om inte den franska skivserien Éthiopiques ägnade hela sitt 21:a album åt inspelningar av Emahoy Tsegue-Mariam Guebrou.
Maya Dunietz, en israelisk pianist, kompositör, sångerska, kördirigent och ljudkonstnär (med mera), hörde inspelningarna och upptäckte till sin förtjusning att Emahoy bodde bara några kvarter bort, i Jerusalems etiopiska kyrka. Där, i ett cell-liknande rum utrustat med piano och säng, började deras samarbete. Maya Dunietz tog emot stora högar av notpapper, huller om buller, från 70 års komponerande. Hon publicerade dem och arrangerade en konsert lagom till upphovskvinnans 90-årsdag, och har sedan dess framfört Emahoys verk på scener över hela världen – bland annat på Clandestino Festival 2017. Dunietz beskriver den enorma skatten av pianostycken som klassisk musik komponerad med ett väldigt speciellt förhållande till tid, rum och det klingande landskapet. Inte storslagen utan intim och djup.