Den innovative schweiziske trumslagaren Jojo Mayers nya projekt Me/Machine integrerar mankraft med maskinkraft, analogt trumspel med ai i en improviserad duett där maskin imiterar människa och människa imiterar maskin.
Sergé ”Jojo” Mayers karriär kickstartade tidigt 80-tal när han som 18-åring fick platsen i pianisten Monty Alexanders grupp. Han fortsatte med jazzrock-bandet Screaming Headless Torsos och fusionbandet Intergalactic Maiden Ballet. I början av 90-talet flyttade Mayer från Europa till New York City, jobbade som sideman för ett en rad olika artister innan han bildade electronica-kvartetten Nerve, bandet där Mayer utvecklade spelidén reverse engineering, att spela maskinrytmer på akustiskt trumset.
Jojo Mayer är känd för att föra samman jazz, drum’n’bass och jungle och elektronisk musik varit en central influens under de senaste decennierna. Me/Machine utgör nästa kapitel i denna kärleksaffär mellan människa och maskin, maskin och människa.
Så här säger den nu 60-årige trumslagaren själv:
“The initial impulse for ME/MACHINE came during an experimental recording session with Brian Eno
shortly before the onset of the pandemic. I got struck by the ramifications generative, algorithmic
technologies and AI will have on the future of music and thought: If only I had a year off, I would get
down with this.”
Mayer fick sitt år.
På Fasching kan ni höra resultatet.