Räkna med att bli överraskad, bortsvept och förtrollad av detta DJ- och producentkollektiv som aldrig låter sig definieras.
Det är tjugo år sedan The Remixes 1997–2000 slog ned som en bomb på skivdiskarna runt om i världen. Med sina remixtolkningar låtmaterial från artister som exempelvis Ian Pooley, Ursula Rucker och svenska Koop definierade Jazzanova ett sound som låg exakt i gränslandet mellan jazz och klubbmusik. Men då hade DJ- och producentkollektivet Jazzanova redan varit verksamt i fem år. De startade nämligen 1995 – och precis som i dag var ledordet för deras samarbete ”öppenhet”.
För egentligen handlar det inte bara om jazz och elektronik för Jazzanova. Det var i deras stora mixgryta av jazz, soul, funk, brasiliansk musik, folkmusik, latin som de kokade ihop till vad som kan kallas för ”the Jazzanova Sound”.
Denna linje – att vara vidöppen för influenser och inte backa för att mixa sådant som kan verka oförenligt – har de varit trogna ända sedan starten. Så även på 2018 års album The Pool och på senare singelsläpp.
De samplar, lånar och tar intryck från alla möjliga håll. Deras öron är vidöppna – och de bjuder på en lika delar avslappnad som energisk inställning som kan kallas ”urban” om inte termen känns så tajt och flera nummer för liten för Jazzanovas kostym.