Våren 2025 lanserar Fasching en konsertserie som hyllar hjältarna bakom musiken – fyra svenska independentbolag som spelar en avgörande roll i landets musikscen. Under fyra kvällar lyfter vi fram bolag som representerar allt från klassisk och avantgarde jazz till nytänkande folkmusik och lekfull improvisation.
Varje bolag kurerar sin egen kväll med konserter, skivförsäljning och mingel – en chans att uppleva deras unika bidrag till musikkulturen. Dessa bolag, ofta drivna av musiker själva, är en viktig del av det ekosystem som håller svensk jazz och alternativa uttryck levande. Utan deras passion och uthållighet hade många kreativa projekt aldrig blivit verklighet. Därför är det viktigt för oss att ge dessa bolag det utrymme och den uppmärksamhet de förtjänar.
För oss så är denna kulturgärning det verkliga Svenska Musikundret!
Pt3: Thanatosis
Thanatosis och Fasching presenterar en späckad kväll med åtta högoktaniga akter, där vi också passar på att fira inte mindre än fyra nya album! Thanatosis startades 2016 av Alex Zethson. 2019 fanns två skivor i katalogen, 2021 åtta stycken … och våren 2025 har katalogen växt till inte mindre än 44 fysiska titlar, och därtill en mängd digitala släpp och singlar.
Genom utgivningarna skapar etiketten en partiell men tungt vägande dokumentation över den samtida svenska och stockholmska experimentella musikscenen, samtidigt som communityt stärks och nya möten mellan musiker och publik skapas.
Labelns profil är genre-mässigt eklektisk, rör sig från jazz, till noise, nutida musik, post-rock och EAM, ofta med en minimalistiskt färgad estetik och ett dovt, intensivt anslag. Brittiska tidningen The Wire skrev i sin artikel om bolaget våren 2024 att ”det är svårt att föreställa sig hur [thanatosis] måste kännas. Kanske är det en dissociativ men alert känsla; en klar stillhet och skärpa som präglas av ökad känslighet för ljud, taktilitet och vibrationer.”
Alex Zethson / Johan Jutterström
Alex Zethson (Angles, Goran Kajfes Tropiques, Vathres m.m) och Johan Jutterström (STHLM svaga) har spelat ihop i över ett årtionde och utforskat standardrepertoaren tillsammans. Just nu spelar de låtar med titlar som börjar på If I och It Could i ett försök att låta sina tvivel definiera melodierna och de oåterkalleliga valen som jazzmusikens utrymme att improvisera kräver. Den 11 april släpps debutskivan It Could / If I på amerikanska Astral Spirits i samverkan med Thanatosis. Det kunde ha varit vackert … om jag bara …
Alex Zethson, piano
Johan Jutterström, saxofon
Rotem Geffen
Sångerskan, pianisten och komponisten Nelly Klayman-Cohen, som framträder under namnet Rotem Geffen, frammanar med sin musik en samtidigt raffinerad och rå drömvärld. Hon har de senaste åren format ett helt unikt uttryck, med ekon av Nico och Björk.
Med texter på tyska, engelska och hebreiska har Rotem Geffen blivit ett av de mest uppmärksammade namnen inom den experimentella popen idag. Thanatosis-skivan The Night is the Night blev internationellt omskriven och fick 4/5 i Dagens Nyheter med orden: ”Om man skulle likna Rotem Geffens musik vid ett hus skulle man kunna säga att det är ett dragigt, gammalt palats”. I live-formatet skapar Rotem Geffen ett rum som är ett brinnande nu av andäktigt lyssnande.
Nelly Klayman-Cohen, piano, röst
Miharu Ogura
Den japanska, Frankfurt-baserade pianisten Miharu Ogura är utan överdrift en av världens främsta pianister idag. Ogura fick sitt internationella genombrott 2018 när hon vann sju priser, inklusive kompositionspriset, vid Orléans International Piano Competition. Sedan dess har hon uppträtt på konserter och festivaler runt om i Europa, däribland flera besök i Sverige, samt fått kompositionsuppdrag från bland annat Radio France och Biennale di Venezia. Hennes liveinspelning under Thanatosis-festivalen MONOPIANO av Karlheinz Stockhausens Klavierstücke I-XI har fått stor uppmärksamhet i internationell press, som bl.a. har jämfört henne med legendarer som David Tudor och Aloys Kontarsky. Därtill är hon en kompositör av rang, vilket kunde höras på skivan Ogura plays Ogura (Thanatosis 2024). Kvällen till ära får vi höra en Sverige-premiär av hennes nyskrivna verk “Rifrazione” (2024) samt Unsuk Chins “Toccata from Six Piano Etudes (2003)”.
Miharu Ogura, piano.
Lovers
Lovers är en Paris-based duo bestående av Sångerskan Linda Oláh och gitarristen Giani Caserotto som träffades 2008. De har sedan dess utforskat en elektroakustisk musik som elegant manövrerar mellan flera olika musikaliska genrer: improvisation, klassisk musik, jazz och pop. Lovers tar de musikaliska hymnerna från den svävande luften, för dem tillbaka till jorden och planterar dem – som Baudelaires vilda frön. I sin nya form fångar sångerna kärlekens mångfald; det gryniga lika mycket som det graciösa, det fula lika mycket som det fina; låter harmoni och dissonans ljuda tillsammans i komplexa och suggestiva unisoner. Deras kommande album ”Lettres d’amour” släpps i september 2025 på Thanatosis och består av musik som sammanställts under en sammanhängande period av 9 år (2016-2025).
Linda Oláh, röst, elektronik
Giani Caserotto, gitarr, elektronik
Christer Bothén 3 (w. Kansan Zetterberg & Kjell Nordeson)
Vi firar Christer Bothén’s släpp L’INVISIBLE med hans nya trio med jazz-veteranerna Kansan Zettbererg på kontrabas och San Fransisco-baserade Kjell Nordeson som i denna grupp mest spelar vibrafon, men även trumset. Trion har format en visionär jazzmusik präglad av såväl kompositorisk som improvisatorisk klarhet. Olika tidslager pågår parallellt; rytmiska och melodiska fragment upprepas och förskjuts, och blandas med improvisatoriska utsvävningar.
Christer Bothén (född 1941 i Göteborg) är en levande legend i svenskt musikliv. Hans huvudinstrument är basklarinett, kontrabasklarinett, donso n’goni och guimbri. Bothén tillbringade 1971-72 i Mali, där han studerade jägarmusik och donso n’goni för mästaren Broema Dombia i Bougouni, Wassoulut. År 1977 påbörjade han studier i gnawamusik för mästaren Maalem Abdellatif Elmakhzoumi i Marrakech, som han studerade med fram till mästarens bortgång 2017. Från 1970 och framåt samarbetade Bothén med Don Cherry och han lärde också Cherry donso n’goni. Från 1990 och framåt har Bothén återkommande framträtt solo och även fortsatt att leda sina egna grupper och samt samarbetat flitigt med Mats Gustafsson, performancekonstnären och musikern Sara Lundén och kornettisten Goran Kajfeš och på trio med Vilhelm Bromander och Konrad Agnas. 2020 släpptes tre-CD-boxen AMBROSIA på Thanatosis. 2023 tilldelades han Konstnärsnämndens stora musikstipendium.
Christer Bothén, basklarinett och inside piano
Kansan Zetterberg, kontrabas
Kjell Nordenson, vibrafon, slagverk
Finn Loxbo
Finn Loxbo är gitarrist med fokus på fri improvisation. Hans musik befinner sig oftast på endera sidan av två dynamiska extremer: ljudsvagt akustiskt eller mycket ljudstarkt. På den lågmälda sidan återfinner vi honom i hans egen ensemble Kommun (som släpper skivan Kalpa den 2 maj), som soloakt och i samarbeten med t ex Skogen. Exempel från den ljudstarkare sidan är Kyosaku och Anna Högberg Extended Attack och tidigare i band som Doglife, Strändernas svall och Fire! Orchestra. Men det är i soloformatet vi får möta honom ikväll, där han med bländande klarhet och pregnans realtids-komponerar ljud och tystnad med ett improvisatoriskt tänkande som tar lyssnaren in i musikens kärna.
Finn Loxbo, akustisk gitarr
Angles & Elle-Kari – The Death of Kalypso (kammar-version)
Manifestprisvinnaren The Death of Kalypso var en av 2024 års mest uppmärksammade jazzskivor, med sin eklektiska mix av drabbande låtar (signerade Küchen), stråk/blås-arrangemang (av Zethson), explosiva improvisationer och skoningslös sång av naturkraften Elle-Kari Sander (känd från bl.a. The Tiny och The Other Woman). En recensent menade att denna surrealistiska jazzopera var den bästa jazzoperan sedan Carla Bley’s ”Escalator over the hill”. Efter tre scenföreställningar på moment:teater, konserter på konserthus och festivaler i Sverige, och på festivaler i Belgien och Nederländerna presenteras kvällen till ära en avskalad version, på en mindre sättning.
Elle-Kari Sander, röst
Patric Thorman, kontrabas
Mattias Ståhl, vibrafon
Brusk Zanganeh, violin
Mats Äleklint, trombon
Martin Küchen, saxofon
Alex Zethson, piano
Vilhelm Bromander Unfolding Orchestra
Skivrelease för Jorden vi ärvde – basisten Vilhelm Bromanders efterlängtade uppföljare till succén In this forever unfolding moment (2023) som vann Gyllene Skivan och Manifest (Årets jazz), samt hamnade på DownBeats årsbästalista. I sin ensemble – som turnerat i Skandinavien och som gjorde ett bejublat framträdande på Berlin Jazzfestival 2024 – har kompositören och basisten samlat 13 av de mest utmärkande rösterna på den svenska jazzscenen idag, för vilka han komponerar musik som smälter samman fri-flåsande kosmisk jazz med intrika arrangemang och influenser från folkmusik, och nordindiska klassiska musiktraditioner.
Vilhelm Bromander, kontrabas
Katt Hernandez, violin
Martin Küchen, altsaxofon
Elin Forkelid, tenorsaxofon
Alberto Pinton, barytonsaxofon, flöjt, basklarinett
Christer Bothén, basklarinett
Emil Strandberg, trumpet
Mats Äleklint, trombon
Alex Zethson, piano
Mattias Ståhl, vibrafon, marimba
Stina Hellberg Agback, harpa
Dennis Egberth, trummor
Anton Jonsson, trummor