Sydafrikanske trumslagaren och kompositören Asher Gamedzes musik är en blandning av olika sydafrikanska traditioner, fri improvisation, jazz och radikalt socialt och politiskt tänkande. Hans debutplatta Dialectic Soul kom 2020 och utnämndes av New York Times som ett av årets bästa.
Gamedze började spela trummor i gymnasiet i Kapstaden. Han hade inte pengar till ett eget trumset men fick låna ett av en kompis, ett trumset som kompisen sedan aldrig såg röken av igen.
Genom sitt arbete med en lång rad sydafrikanska jazzmusiker som pianisten Nduduzo Makhatini och med amerikanska klarinettisten och pianisten Angel Bat Dawid gjorde sig Gamadze ett namn på vägen mot att själv bli bandledare.
Den hyllade debutplattan följdes av Out Side Work som består av improviserade duetter tillsammans med saxofonisterna Alan Bishop och Xristian Espinoza. I år släpptes Turbulence and Pulse som fått kritikerna att ånyo använda de högsta vitsorden. Magasinet All about jazz bryter Gamedzes platta mot Charles Mingus platta Charles Mingus Present Charles Mingus och Art Blakeys Jazz Messengers sound från runt 1960.
Asher Gamedze bär sin musik i traditionsmedvetna händer och går sin egen väg på ett självklart och inspirerande sätt. Nu får Stockholm möjlighet att träffa detta stjärnskott på den sydafrikanska och globala jazzhimlen.
Turbulence and Pulse Quartet
Asher Gamedze, trummor
Thembinkosi Mavimbela, bas
Buddy Wells, tenorsaxofon
Robin Kock, trumpet
Support: Ahmed Ag Kaedy solo
Ahmed Ag Kaedy (f. 1979) är ledare för bandet Amanar de Kidal men även väletablerad soloartist. Hans konserter är känsliga och stämningsfulla som starkt framkallar känslan av tystnaden i öknen.
Ag Kaedy växte upp omgiven av tuaregernas rika musikaliska arv, men började spela musik först under sin militära utbildning i Libyen. Som en fredens man bytte han ut sitt gevär mot en gitarr och återvände till sin hemstad Kidal i den norra ökenregionen i Mali. Där bildade han bandet Amanar, som snart fick ett stort erkännande på Festival au Désert, känt som ”Timbuktu Woodstock”.
2012 tog islamistiska extremister kontroll över norra Mali med stöd av tuaregrebeller. Ag Kaedys hem attackerades, hans instrument brändes och angriparna hotade att skära hans fingrar om han fortsatte att spela musik. Ag Kaedy tvingades fly till de södra delarna av Mali och huvudstaden Bamako. Hans tid på flykt inspirerade Ag Kaedy att skapa sitt kraftfulla akustiska solo-debutalbum, Akaline Kidal (2019). Under hela processen fick han hjälp av Christopher Kirkley, som också släppte albumet på sitt uppskattade skivbolaget Sahel Sounds.