Med hjälp av jazzens digra verktygslåda, starkt influerade av etiopiska jazzstjärnor som Mulatu Astatke och sångaren Mahmoud Ahmed, utforskar belgiska femmannabandet Black Flower världen och skapar en högst egen brygd av av genrer och traditioner.
Krängande trummor, herdeflöjter, luftiga melodier och skissartade arrangemang körs ned i en spännande blandning av ethio-jazz, nu-jazz, psych och folk.
Sedan hyllade debuten 2014 med ”Abyssinia Afterlife” har bandet ständigt utforskat nya marker och sound, tänjt på gränser och turnerat över hela världen samt skrivit på för skivbolaget Sdban Records.
Bandledaren Nathan Daems varvar saxofoner med flöjterna kaval och ney, den förra flitigt använd på balkan och den senare i egyptisk, turkisk och arabisk musik. Båda blåses direkt mot flöjtröret. Kornettisten Jon Birdsong känner vi från artister som Beck och band som Calexico.
Electronic Sound skriver:
”…This Belgian quintet are right at the future-jazz vanguard, and proffer a mesmeric, Ethiopian leaning psychedelic magic that’s just spellbinding (..) Knockout…”
Nu väntar Faschingpremiär för detta högdansanta belgiska knockout-band.
Nathan Daems – saxofon, ney, kaval,
Jon Birdsong – kornett, cornet, snäckskal,
Simon Seger – trummor,
Filip Vandebril – bas,
Karel Cuelenaere – keyboard
Support denna kväll: Jeremiah Chiu & Marta Sofia Honer
Den åländska skärgården med sina skär och röda granitklippor är omvittnat storslagen. Nu är den också tonsatt i Los Angeles-baserade duon Jeremiah Chiu och Marta Sofia Honers eteriskt minimalistiska musik som kombinerar modulsyntar, piano med viola på skivan Recordings From the Åland Islands.
När man famlar efter referenser så kommer såväl Terry Riley som Brian Eno upp även om Jeremiah Chiu och Marta Sofia Honer utvecklar ett distinkt eget soniskt universum. Ambient ja, transcendent kanske, definitivt meditativt. Och det är kanske inte överraskande att höra att de två musikerna träffades när spelade just Rileys legendariska verk ”In C” tillsammans med en stor ensemble i Chicago, där de båda var tätt knutna till impro- och experimentscenen.
Sedan flytten till Los Angeles har Marta Sofia Honer blivit första-hands-val för artister som Adrian Younge och Beyoncé. Hon har också spelat in med Angel Olsen, Fleet Foxes och Stanley Clarke. Jeremiah Chiu är assisterande professor vid Otis College of Art & Design, är hus-DJ vid Dublab och har samarbetat med Celia Hollander, Booker Stardrum, Takako Minekawa och Sam Prekop.
Varför Åland? Jo, de åkte dit för att hjälpa vänner att etablera ett litet hotell. Väl där, beslöt de sig för att stanna en tid och fånga intrycken av den åländska skärgården.
Nu delar denna världsduo med sig av intrycken till jazzklubb Faschings utomordentligt kunniga och eklektiska publik. Ett tillfälle som inte bör missas.