- Hur blir jag medlem?
Du fyller i vårt formulär och betalar sedan medlemsavgiften till vårt Bankgiro (med OCR) eller med Swish. Information om hur du betalar får du direkt efter du fyllt i formuläret. Så fort vi har registrerat din betalning skickas ditt medlemskort till dig som PDF. Du kan välja att spara det i din mobiltelefon som en ikon eller skriva ut det från din dator. Välj Swish som betalmetod om du önskar får ditt medlemskort omgående.
- Hur förnyar jag mitt medlemskap?
Ditt medlemskap gäller ett år från betalningsdatum. När det är dags att förnya ditt medlemskap får du en faktura via mejl 30 dagar innan medlemsåret utgår (eller med post om du saknar e-postadress). Du kan betala till vårt Bankgiro med OCR eller med Swish. Har du inte betalat inom 30 dagar skickas per automatik 2 påminnelser via mejl, efter det anses medlem ha utträtt ur föreningen.
- Hur får jag mitt medlemskort?
Ditt medlemskort skickas digitalt till dig så fort vi registrerat din inbetalning som ny medlem eller när du betalar din faktura för ytterligare ett års medlemskap. Medlemskortet skickas digitalt och som en PDF. Du kan välja att spara det i din mobiltelefon eller skriva ut det från din dator. Välj Swish som betalmetod om du önskar få ditt medlemskort omgående.
Spara ditt medlemskort i mobilen – så här gör du:
Följ instruktionerna nedan för att skapa en genväg på hemskärmen i din mobiltelefon. Genvägen blir en ikon med Faschings Vänners logga.
Spara ditt medlemskort i mobilen – så här gör du:
Följ instruktionerna nedan för att skapa en genväg på hemskärmen i din mobiltelefon. Genvägen blir en ikon med Faschings Vänners logga.
iPhone (Safari)
1) Klicka längst ner i mitten på ”Dela-knappen” (fyrkanten med en pil som sticker upp).
2) Klicka på ”Lägg till på hemskärmen”.
3) Klicka högst upp till höger på ”Lägg till”.
Android (Chrome)
1) Klicka högst upp till höger på menyknappen (tre punkter ovanpå varandra).
2) Klicka på ”Lägg till på startskärmen”.
3) Klicka på ”Lägg till”.
Samsung (Samsungs egen webbläsare)
1) Klicka på de tre horisontella strecken längst ner till höger
2) Klicka på ”Lägg till sida på”.
3) Klicka på ”Hemskärm”.
4) Klicka på ”Lägg till”.
- Jag har tappat bort mitt medlemskort – hur får jag ett nytt?
Du kan söka upp det mail vi skickade till dig när du registrerade dig som ny medlem eller förlängde ditt medlemskap ytterligare ett år. I mejlet ligger ditt medlemskort som PDF och du kan då välja att spara det i din mobiltelefon eller skriva ut det. Eller så mailar du till medlem@faschingsvanner.se så hjälper vi dig.
- Hur avsäger jag mig mitt medlemskap?
Om du ej önskar vara medlem längre ber vi dig skicka ett mail till medlem@faschingsvanner.se så tar vi bort dig som medlem och makulerar din faktura.
6. Hur bokar jag biljetter till Stammispris med 25 % rabatt?
Förköp görs på fasching.se. För att få rabatt på din biljett väljer du ”Matplats Faschingvän” om du önskar sitta vid ett bord och äta, eller “Ståplats Faschingvän” om du önskar ståplats. Under en övergångsperiod dec 2022 -maj 2023 kommer det att finnas två olika rutiner:
- Du köper din biljett som vanligt och visar ditt medlemskort i entrén.
- Efter att du har valt dina biljetter ombeds du i nästa steg fylla i namn och medlemsnummer och kommer därefter till webbshopens kassa där du gör betalningen. Du kan allstå inte gå vidare med ditt köp utan att fylla i ditt medlemsnummer. När du kommer till Fasching på konsertkvällen kommer du enbart behöva visa din biljett, inte ditt medlemskort. Om du köper biljett till vänpris i dörren på Fasching, måste du visa upp ditt giltiga medlemskort.
- Kan jag ta med mig en vän som då också får rabatt?
Nej, medlemskapet är personligt och gäller enbart för dig som medlem. Önskar din vän bli medlem, går det snabbt att fylla i online-formuläret Bli Faschingvän, betala med Swish och få medlemskortet direkt i mobilen.
8. Jag vill köpa biljetter till både mig själv och mitt sällskap (båda är medlemmar) samt till ytterligare personer som inte är medlemmar. Måste jag göra flera köp med den nya rutinen?
Nej, du kan göra alla köp vid ett och samma tillfälle men du behöver ha alla medlemsnummer tillgängliga för fylla i vid köptillfället.
9. Jag försökte precis köpa en biljett till Vänpris och behövde inte fylla i mitt medlemsnummer, har jag inte fått min rabatt då?
Jodå! Under en övergångsperiod som kommer att vara fram till april/maj 2023 kommer det att finnas två olika rutiner beroende på när konserten är publicerad av Fasching: antingen sker medlemskontrollen i dörren eller vid biljettköpet då du måste fylla i ditt medlemsnummer.
10. Jag försökte precis köpa en biljett till vänpris och fick upp ett felmeddelande. Vad ska jag göra nu?
Kontrollera ditt medlemsnummer. Har du skrivit in det korrekt? Är du säker på att ditt medlemskap inte har gått ut? När du har kontrollerat dessa två och det fortfarande inte fungerar, mejla oss på medlem@faschingsvanner.se och beskriv vad det är som går fel. Ta gärna en skärmdump om det går.
11. Hur fungerar det med bordsbeställningar?
Köper du matplatsbiljett till Faschings konserter, så har du också bokat ett bord. Bordet bokas i biljettköparens namn och till lika många personer som antal köpta biljetter. Som medlem väljer du ”Matplats Faschingvän” (en plats per medlemskap) alt ”Matplats Ordinarie” om ditt sällskap inte är medlem. Har du frågor till köket, baren eller bordsbokningen? Kontakta Fasching på bord@fasching.se.
12. Hur anmäler jag mig/bokar plats till Faschings Vänners speciella Stammiskvällar?
Vi har gjort det enkelt för dig – du köper biljetten direkt via betallänken på Faschings Vänners hemsida eller i de medlemsmejl du får från Faschings Vänner. I Stammiskvällspaketet ingår konsertbiljett, garderob och kvällens middag till ett mycket förmånligt Stammispris. Dryck betalas vid bordet, ett glas öl eller vin också det till Stammispris. Till dessa speciella Stammiskvällar kan du bjuda med en gäst till samma förmånliga pris, sedan vill vi gärna att din gäst också blir medlem. Aktivt medlemsnummer verifieras manuellt på dessa konserter. Alla gäster vid bord ombeds sitta senast 18.30
13. Vad gör jag om jag får förhinder och inte kan utnyttja en köpt konsertbiljett?
Fasching löser inte in köpta biljetter, återbetalning sker endast om konserten ställs in.
Om du får förhinder och inte kan gå på en konsert som du har köpt biljetter till måste du sälja dem vidare i andra hand. Fasching använder sig av tjänsten Ticketswap där du enkelt kan leta upp konserten som dina biljetter gäller till och laddar du upp dina biljetter. På så sätt kan både du och köparen av dina biljetter vara garanterade att köpet genomförs på ett säkert sätt.
(Faschings Vänner har ingenting med Faschings biljettförsäljning att göra)
14. Så här köper du biljett till Vänpris
Vi har den senaste tiden fått en del frågor kring hur man som medlem i vänföreningen gör för att köpa biljetter med sin Faschingvän-rabatt. Vi skickar därför med en kort genomgång kring biljettköpen här. Du börjar ditt biljettköp på samma sätt som vanligt – genom att välja den typ av biljett du vill köpa (Ståplats/Bordsplats). Därefter dyker en ruta upp med ett antal val. I denna ruta skriver du in ditt medlemsnummer. När du skrivit in ett korrekt nummer i fältet ”FASCHINGVÄN/FSJ ANGE MEDLEMSNUMMER” och klickat ”OK” kommer en ny biljettkategori dyka upp där du kan välja en rabatterad biljett. För varje nytt korrekt nummer du skriver in kan du välja ännu en biljett av denna kategori. Tänk på att INTE klicka i den ordinarie biljetten, det skulle betyda att du köper en biljett med ordinarie pris också.
1. Skriv in ditt medlemsnummer i fältet ”Faschingvän/FSJ” & klicka på ”OK”.
2. När du skrivit in ett giltigt medlemsnummer och tryckt på OK dyker Faschingvän-biljetten upp som en ny kategori. Upprepa processen om du ska köpa fler FV-biljetter