Nils Berg Cinemascope
Fasching blir biograf för en kväll, när den svenska jazzens Fellini spelar ett sällsynt Stockholms-gig i kvintett-format.
NBC har turnerat världen runt med sin unika idé, som binder samman videogäster från när och fjärran med levande nyskriven musik.
Nils Berg är känd som en av de mest inflytelserika rösterna inom nordisk jazz. Sedan debuten 2004 har han gett ut åtta skivor som bandledare, och gjort sig känd för breda samarbeten med så vitt skilda världar som Håkan Hellström, Cullbergbaletten, Forss och Mando Diao.
Med Nils Berg Cinemascope drar han just gränsöverskridandet till sin absoluta spets. Genom lånade YouTube-klipp på sångare och musiker från världens alla hörn skapar bandet såväl ny musik som nya scener där Stockholm, genom en projektor placerad på scen, möter Bhutan, Texas, Osaka eller Indien. En konsertupplevelse utöver det vanliga där gränser suddas ut mellan digital och akustik teknik: allt utförs live med YouTube-gästerna som projiceras bakom trion.
Bandet har släppt tre fullängds-album, debutskivan Popmotion (2011), Vocals (2013) och Searching For Amazing Talent From Punjab. Vocals är också en film, som efter visningarna i svenska salonger hittat en digital bioduk på www.nilsbergcinemascope.com/vocals
Nils Berg – träblås, video,
Josef Kallerdahl – bas,
Christopher Cantillo – trummor
Josefin Runsteen – fiol / percussion
Johan Graden – keyboards
Support: Thus Owls
Montreal’s dark pearl Thus Owls, aka Swedish-Canadian couple Erika and Simon Angell, have since their debut in 2009 become an original and independent voice on the alternative music scene. Simon’s harshly charismatic guitar sound blends with the urgency of Erika’s vocals to create a sound that bends and stretches their unusual compositions into ever newer and surprising shapes. It is in the constantly shifting scenery that Thus Owls find their sound. Their soulful adventurousness and musical fluency borrows from every corner of popular music, while pushing boundaries beyond any hackneyed genre classification. Pop and rock song forms are refracted through lenses of free noise, punk-rock skronk and jazz precision