Förfest för Clandestino Festival!
När sångerskan Mariam Wallentin gästade Fasching förra året var det med sitt Mariam The Believer-projekt. SvD:s Dan Backman var alldeles hänförd över hur ”brokigt och krokigt och alldeles ljuvligt” det var.
Detsamma gäller för Mariam Wallentin och Andreas Werliins duo Wildbirds & Peacedrums. Även här är det krokiga och genreöverskridande ledstjärnan – tillsammans blandar de sömlöst pop, blues med kraftfullt trummande och stark rituell sång.
Efter några självutgivna cd-skivor i mitten av 00-talet som både hittade hem hos kritiker och publik gick duon vidare och spelade in The Snake i Svenska Grammofonstudion. Efter EP-inspelningar på Island, med bland annat cellisten Hildur Gu∂nadóttir, Ben Frost och Valgeir Sidur∂sson gick de sedan vidare med albumet Rhythm – direkt, naket och rått.
Trots starka skivor är det live en ska uppleva Wildbirds & Peacedrums. Deras scennärvaro är stark och självsäker. Och de har haft god tid att skulptera vidare på sitt konsertuttryck – efter turnéer tillsammans med bland andra Lykke Li, Arcade Fire, Joanna Newsome och St Vincent. De har också hyllat Björk under Polar Pris-ceremonin i Stockholm och blivit inbjudna av Nils Frahm då han intog The Barbican.
De ligger knappast på latsidan med andra ord. Både Wallentin och Werliin ingår också i Fire! Orchestra. Werliin trummar också i ett annat Fasching-favoritband: Tonbruket. Men Wildbirds & Peacedrums är det projekt som ligger dem båda närmast om hjärtat – och det finns faktiskt inget annat som låter som dem, så missa inte detta.
Nuri (spelar efter Wildbirds & Peacedrums)
A producer and percussionist from Tunisia, now living in Copenhagen, Nuri is one of the upcoming promising musicians of African futurism, mixing deep bass, organic percussion with poly rhythmic grooves, sharing bills with names like Clap Clap and Dengue Dengue Dengue.
Lately, he released his debut album on Shouka, a label focusing on traditional music and contemporary electronic from North Africa and beyond. ‘’Drup’’ is a tribute to Tunisian’s African heritage, and a bridge to other traditions, replete with percussions and vocals from all over the mother continent, but also from Asia, combined with digital work to constitute an amalgam of then and now.
On stage Nuri is a masked witch doctor, conducting a deep ritual which is a journey into the lost roots of his homeland. Heritage, Tribalism, Organic sounds, melodies, and a pack of emotions.
I samarbete med Clandestino Festival